W piątek 21 listopada 2025 r., w ramach obchodów Międzynarodowego Tygodnia Biblioterapii, uczniowie klasy trzeciej i czwartej wzięli udział w warsztatach biblioterapeutycznych z bibliotekarzem.
Istotą biblioterapii jest wykorzystanie tekstów pisanych, czyli książek, krótkich opowiadań i artykułów z czasopism do celów terapeutycznych. Odpowiednio dobrany tekst wspiera rozwój psychiczny i emocjonalny człowieka, a także pozwala uporać się z określonym problemem. Udział w tego rodzaju zajęciach ma uświadomić czytelnikowi, jak ważne jest w naszym życiu samo czytanie. Treść zawarta w tekście może pomóc zrozumieć siebie i innych, podsunąć pomysł rozwiązania jakiegoś problemu, poprawić nastrój lub samopoczucie.
Zajęcia biblioterapeutyczne przeprowadzone zostały pod hasłami: ”Dobro rodzi dobro” i „Pomaganie jest fajne”. Wybrano opowiadanie pt: „Bajka o Ciepłym i Puchatym” , na podstawie którego trzecioklasiści zastanawiali się, co oznacza: bezinteresowne dzielenie się dobrem, wrażliwość na problemy innych, empatia, szacunek do każdego człowieka i pomoc potrzebującym. Starali się zrozumieć, jak ważną rolę pełnią te wartości w codziennym życiu każdego człowieka. Natomiast czwartoklasiści po przeczytaniu opowiadania „Uśmiechnięta Pani Sama” rozmawiali o tym, co oznacza bycie miłym dla kogoś, okazywanie szacunku, wspieranie w potrzebie dobrym słowem. Mieli okazję uświadomić sobie, że każdego dnia potrzebne są takie postawy. Symbolami wartości pozytywnych, które pojawiły się w obydwu tekstach, był miś i cukierek, a zachowań negatywnych – kamień i kłująca gałązka choinki. Zestawione ze sobą uświadamiały, jak odczuwamy dobro i zło. Przytulenie puchatego misia czy zjedzenie słodkiego cukierka jest przyjemne, ale krótkotrwałe. Aby odczuwać szczęście i dzielić się nim, trzeba cały czas podejmować starania. Dłużej, niestety, zostaje ślad po zadrapaniu kłującą gałązką, czy ból po skaleczeniu ostrym kamieniem. Również długo pamiętamy przykrość, którą sprawił człowiek. To właśnie czytane teksty literackie pozwalają lepiej zrozumieć relacje z innymi i nakłaniają do przemyśleń oraz pracy nad sobą.
Na zakończenie zajęć, w dniu Międzynarodowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień , miłym akcentem było obdarowanie kolegi lub koleżanki własnoręcznie wykonanym misiem i emotką uśmiechniętej buzi – symbolami sympatii i życzliwości.
Zachęcając do czytania, wszystkim uczniom, uczestniczącym w tych zajęciach, dziękuję.
Magdalena Król – biblioteka szkolna.
















